12 tips voor het schrijven van betere website teksten
Gebeurt het jou ook wel eens dat je begint te lezen op een website en je na twee regels al afhaakt? Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers van jouw website dat doen!
In deze blog geef ik je daarom 12 tips voor het schrijven van goede teksten voor je website.
Een mooi ontwerp voor je website is belangrijk. Een goede lay-out en prettige kleuren zeggen iets over het bedrijf en de ondernemer die erachter zitten. De content van je website, dat wil zeggen de teksten en afbeeldingen, zijn echter nog belangrijker. Goede teksten schrijven (voor een website) is een vak apart. Met behulp van teksten kun je informatie geven over je bedrijf, je producten of diensten.
De volgende tips helpen je op weg om een goede website tekst te schrijven.
1. Schrijf eerst in klad, desnoods met pen en papier. Schrijf een aantal kernwoorden op die passen bij jouw diensten of producten. Schrijf op wat er in je opkomt. Het hoeft nog niet perfect te zijn.
2. Het belangrijkste doel van je website teksten is het aanspreken van je lezer. Verplaatst je dus eens in de belevingswereld van de bezoeker van je website! Wie is je ideale bezoeker, en dus je potentiële klant? Waarvoor komen ze naar je website? Op welke vragen zoeken ze een antwoord? Wat is je product of dienst? Welk probleem lost het op voor je klant? Welk resultaat heeft jouw dienst?
3. Schrijf de teksten vanuit het oogpunt van je klant en niet vanuit jezelf of je organisatie. De klant wil vooral over zichzelf lezen, over de problemen die hij zelf ervaart en dat die opgelost kunnen worden. Heb je dan zijn aandacht dan kun je iets over jezelf vertellen en je werkwijze uitleggen. Maar het belangrijkste blijft dat je klant zich herkent in wat je schrijft en gaat denken dat jij hem kan helpen zijn probleem op te lossen. Mensen kopen geen dienst, ze kopen de oplossing van hun probleem.
4. Bedenk hoe je klanten aangesproken willen worden. Formeel of informeel? Met u of met jij? Creëer nooit teveel afstand maar houd het wel zakelijk en professioneel. Pas het taalgebruik aan aan je doelgroep en gebruik geen ingewikkelde woorden of te lange zinnen. Houd het helder en duidelijk.
5. 'Welkom op mijn site' is niet meer van deze tijd. Het is een beetje overbodige informatie. Natuurlijk is je bezoeker welkom! Ook voor zoekmachines is het overbodig: je klanten zullen jou niet snel zoeken op het zoekwoord 'welkom'. Probeer liever in de eerste zinnen op je home page de aandacht van je klant te trekken. Het liefst door het direct benoemen van de problemen van je klant. Want als de bezoeker zich aangesproken voelt zal hij geneigd zijn verder te lezen. Dus zorg dat je zijn aandacht krijgt!
6. De teksten op je website moeten kort en bondig zijn. Kom meteen tot de kern, zonder een lange inleiding. Het is heel gemakkelijk voor een bezoeker weer weg te klikken zodra hij herhalingen van de informatie gaat lezen. Goed geschreven teksten helpen de lezer om snel te vinden waar hij naar op zoek is. Wil je wel uitgebreidere informatie geven, maak dan een link naar een subpagina.
7. Webpagina's worden zelden helemaal gelezen. Vaak zoekt de bezoeker kriskras door een pagina totdat hij iets leest dat zijn aandacht trekt. Verdeel de tekst daarom in alinea's en kopjes. Dit verhoogt de leesbaarheid. Pakkende en aansprekende kopjes trekken bovendien de aandacht van de lezer. Schrijf korte alinea's en gebruik witregels voor een rustig beeld.
8. Maak gebruik van lijstjes met bulletpoints of nummering. Opsommingen vallen op en zijn makkelijk te lezen.
9. Voor zoekmachines is het belangrijk, dat je (veel) tekst hebt in je website én dat de woorden waar je op gevonden wilt worden ook echt in de teksten van je website staan. Zorg wel, dat alle tekst die je schrijft met het oog op zoekmachines óók goed leesbaar blijft voor je gewone bezoekers.
10. Maak links aan in je tekst, zeker onder aan je pagina. Noem de link niet 'klik hier' maar schrijf bijvoorbeeld 'Lees verder over het cursusaanbod' en maak van 'cursusaanbod' de link. Als mensen de gelegenheid krijgen door te klikken naar andere pagina's van je website zullen ze langer op je website blijven en meer tekst lezen.
11. Controleer je teksten op grammatica-, taal- en spelfouten. Wanneer er veel fouten in je teksten staan kunnen de bezoekers het idee krijgen dat je onzorgvuldig en slordig bent en wat zegt dat over jouw dienst! Ben je zelf niet zo sterk met de d's en t's laat dan iemand, die dat wel is, je teksten nalezen.
12. Heb je erg veel moeite met het schrijven van teksten dan is het inhuren van een professionele tekstschrijver natuurlijk altijd een mogelijkheid. Zorg er dan wel voor dat je de schrijver een heel goed beeld geeft van jouw dienst, van je klanten, je werkwijze en jouw visie. De teksten op jouw website zijn immers een afspiegeling van jou en je bedrijf. Lees ze daarom ook altijd goed na en check of ze echt bij jou passen.